DIY: Lille pusletaske

5/08/2013

DIY: Lille pusletaske

 Vi havde en pusletaske til den store, men egentlig har jeg aldrig rigtig "været til" pusletasker... Synes de er uhandy, som oftest grimme og ikke mindst alt, alt for store, hvis man bare lige skulle på et kort besøg... Derfor er det ofte blevet til, at jeg bare har stukket en stak bleer, en pakke vådservietter og en stofble ned i en tilfældig pose/min almindelige taske og så kunne det ellers ligge der og rode rundt, til nogen skulle have tør numse. Men jeg var ved at være rigtig træt af det rod i min håndtaske og ikke mindst at skulle pakke i en ny pose/taske hele tiden, så nu har jeg lavet en lille "pusletaske", som kan indeholde det, jeg skal bruge, og som kan være i min taske. Den er nem at sy og der er plads til et par bleer, en pakke klude og diverse småting som en sut eller en stofble; tasken i sig selv er pusleunderlaget.

Jeg har nummereret billederne, så burde det være til at forstå:)

 1. Du skal bruge: 

1: Et stykke frotte på 40x80 cm (her har jeg fundet et håndklæde i en genbrug). 
2: Et stykke stof på 40x80 cm (Det er det stof som kan ses når "tasken" er foldet sammen)
3:Et stykke stof på 40x 22 cm (Det skal bruges til "lommerne" i tasken)
4: Et stykke stof på 7x8 cm (til knappe-"spændet")
5: Et stykke kantbånd på 40 cm (skal bruges til kant på lommestykket. Kan udelades, gør da lommestykket et par cm længere, buk om og sy kant sådan)
6: Et stykke elastiksnor på 40 cm (til at lægge udenpå lommestykket, så man kan stikke lidt ekstrating i)
7: Et bånd på 15 cm (til hank)

Foruden det, der her er vist, skal du bruge to trykknapper - alternativt kan man bruge velcro eller almindelige knapper.

 2: Start med at folde stofstykke nr. 4 på midten ret mod ret (så det bliver 3,5x4 cm), sy rundt (lad bunden være åben), vend, pres og sy en pyntestikning rundt. Læg til side.

 3: Sy dernæst kantbåndet (5) på stofstykke nr. 3

 4: Læg lommestykket på den del af frotte'en, som skal være opad, når der pusles. Nål lommen fast og marker med en nål der, hvor elastikken skal sidde (ca. 2/3 oppe).
 5: Sy nu op gennem midten så du får to lige store lommer. Når du når dertil, hvor elastikken skal være, så læg elastikken på og hold igen på den, når du syer - ellers triller den
 6: Lommerne er nu delt og elastikken sidder fast i midten.






7: Sæt knappestykket, som du syede som det første, fast med nål 40 cm oppe. Sæt desuden hank-båndet (7) på samme sted (dette har jeg glemt at tage billede af, men det skal bare hæftes fast ovenpå knap-stykket)
8: Læg det store stykke stof (2) ret mod ret med frotte/lomme-stykket og hæft med nåle
 9: Vær opmærksom på, at elastikken ikke er hæftet, så den kan godt glide lidt rundt. Når du skal sy, rundt, så gør det samme, som da den skulle syes fast til midten; hjælp den igennem, og stræk den evt. lidt, så den ikke ligger løs. Sy hele vejen rundt, men lad et hul på 10-15 cm være åben i bunden, så du kan vende.
 10: Vend :)
 11: Hæft bunden sammen med nåle 
 12: Sy en stikning hele vejen rundt
 13: Nu skal der sættes knapper i. Fold din pusletaske for at finde ud af, hvor den første knap skal sidde
 14: Den første knap sættes der 
 15: Og den næste knap sættes der - et voila:

 Og sådan her ser den ud med "fyld" i 
Man kan også lave underlagsdelen i voks-dug-stof, men jeg tænkte, at frotte er rarere at ligge på, og skulle uheldet være ude og der kommer bimmelim eller bummelum på, så kan den smides i vaskemaskinen

God fornøjelse :)

Etiketter: ,

3 kommentarer:

Klokken 5/09/2013 , Blogger By Nuhr Knitting sagde ...

Ej, hvor er det PIV smart!!! Er heller ikke fan af den store pusletaske, så render altid rundt med diverse bleer og servietter i tasken:-)
Skal helt sikkert sy sådan en, når han sover til middag:-)

Kram Anne/Mannemor.blogspot.dk

 
Klokken 5/15/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Ja jeg synes også selv den er smart :) Håber du har haft held med at lave en :)

 
Klokken 5/24/2013 , Anonymous Anonym sagde ...

Mega nice. Den vil jeg også lave. :o)

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start