Ret nem raglan

9/23/2013

Ret nem raglan

Her i weekenden fik jeg færdiggjort "Ret nem raglan" fra Lene Holme Samsøes nye bog "Børnestrik på pinde 3,5-4". Det var den første trøje, jeg faldt for, da jeg kiggede i hendes nuye bøger, og kan se rundt omkring i blogland, at det er netop den model, der har vækket begejstring hos mange. Blandt andet er Badelma-badutski også igang med en, hun har dog valgt den stribede udgave og da bøgerne udkom var Rappedikke også klar til at udnævne raglanen som en favorit. Jeg er i det hele taget ret glad for at lave raglan - tror faktisk, at det er det, jeg strikker mest - og især hvis det strikkes oppefra og ned. For det første er det nemt at prøve undervejs og rette ind eller ud, og for det andet er der stort set ingen montering (for de ikke strikke-indviede er "montering" den del, hvor man sætter delene sammen. Nogle ting vil måske være strikket forstykke, bagstykke og ærmer for sig = meget montering). På netop den her model er der faktisk slet ingen montering, fordi man strikker oppefra og ned og derefter strikker de masker op, som man har lukket af til ærmegabet, når man skal strikke ærmerne. 

Det gør sig gældende som med nærmest alle strikkeopskrifter, at jeg synes at opskrifterne er ret brede, eller også er mit barn bare smalt (det er han i hvert fald også). Så selvom Harald er nærmere de 4 end de 2, så blev det altså i størrelse 2 år, jeg strikkede modellen, og så gjorde jeg den blot længere. Den er dog stadig til den brede side, men han er også en tynd sag. I den her udgave af modellen strikker man den fra vrangen - ret hele vejen (på nær mønster og kanter) og så vender man den bagefter, så vrangsiden er yderst; det giver en meget sjov effekt. Hvis man gør sig umage med at hæfte ender, så de ikke kan ses, så kan man selvfølgelig vende den begge veje - "vendetøj" var ret stor dengang jeg selv var barn ;) 

Jeg har strikket den i "Lucca" fra BC garn. Det er  100 % merino superwash. Det er meget, meget blødt, men også lidt "tungt" i det, så det trækker desværre lidt ned og gør halsudskæringen bredere end hensigten. Dette kunne jeg ikke se, da han prøvede den undervejs, da trøjen på det tidspunkt endnu ikke var færdig og derfor ikke havde den fulde vægt til at hive ned med. Dte gør også, at den er blevet lidt mere "slasket" end jeg kan se, at modellen er i bogen. men det gør den selvfølgelig omvendt dejlig blød. Nå - men nok om det - jeg synes det er blevet en lækker sag på en lækker dreng :)

Beklager kvaliteten på billederne, men de er taget her til morgen, så lyset var ikke det bedste. 

a


Og ja - sådan ser en 3,5-årig ud, når man beder ham om at smile. Husker et billede eller 1000 hvor jeg også selv så sådan ud fra jeg var 3-10 ca.

Nu vil jeg tage på sidste omgangs observationsstudie i forbindelse med specialet. God mandag derude!

Etiketter: ,

6 kommentarer:

Klokken 9/23/2013 , Blogger Cat sagde ...

Hvor er den bare blevet fin, og jeg har også netop indvisteret i de samme bøger - selvom jeg faktisk ikke er en haj til at strikke:)
Og i øvrigt - nogle skønne drenge du har:)

 
Klokken 9/23/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Det kræver slet ikke, at man er en haj til at strikke - de er meget nemme synes jeg; i hvert fald sådan en raglanmodel som den her - den skal man ikke kunne nogle fikse teknikker eller noget for, så slå du dig bare løs :) Og tak :) God dag til dig

 
Klokken 9/23/2013 , Blogger Christina sagde ...

Hvor er den flot.

 
Klokken 9/24/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Tak :) Glæder mig også til at se, når din er færdig :)

 
Klokken 9/24/2013 , Blogger Cat sagde ...

Det kunne være det skulle være mit næste strikkeprojekt. Jeg er ved at være færdig med en lille vest, MEGET nem:) Nem er godt:)

 
Klokken 2/18/2014 , Blogger Unknown sagde ...

Den er blevet rigtig flot.. jeg er vild med den model - endelig noget rigtig drenget :-)
Ps - jeg kan se, at du har mig liggende i din blogroll - jeg har flyttet min blog - til Rappedikke.dk :-) Kram C

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start