Sy til din babys... storebror

11/08/2013

Sy til din babys... storebror

Anna fra Laralil har jo som tidligere beskrevet ladet november være "sy-til-din-baby"-måned, og jeg meldte mig glad under fanerne, for der ville jeg da gerne være med. Det vil jeg også stadig, men inden der bliver syet så meget til babyen (som er knap 1,5 år host host) her i foretagendet, så manglede ældsteyngel altså en vinterjakke. Jeg vil næsten vove den påstand, at den kan snige sig med i sy-til-din-baby-konceptet; For det første er storebror en bette ski', der, selvom han er 3,5 år, stadig bruger størrelse 2 år i tøj, og for det andet, så er mønsteret til jakken fra en bog, der har mønstre fra str. 0-3 år, nemlig "Børnetøj 0-3 år" (ja, vild titel ik'?) af Hanne og Sofie Meedom. Så hvis man vil, kan man godt sy den til sin baby. Jeg kan godt lide modellerne i den bog som er simple og nemme at pimpe selv, til gengæld er jeg ikke altid vildt begejstret for mønstrene, som jeg synes er meget brede. Så jeg ender altid med at tage nogle størrelser mindre og så forlænge lidt osv. Men gør man det, så virker de upåklageligt som basismønstre. 

Den her vinterjakke er som sagt fra deres bog, men jeg har tilføjet og skåret fra: Den oprindelige jakke er blot en termojakke i to lag - min er noget heftigere, som det ses. Den oprindelige jakke er med lynlås og dobbeltlomme, min er med knapper og én lomme og jeg har forhøjet kanten på hætten foran, så den varmer godt. Slutteligt har jeg, fordi der er knapper og ikke lynlås, lavet begge forstykker lidt bredere, så de lapper godt ind over hinanden og varmer ekstra foran (Harald har vist sig at have en forkærlighed for diverse luftvejsinfektioner nemlig), og har lukning lidt til siden i stedet for midtfor - for det synes jeg ser så fint ud. Slutteligt har jeg forlænget jakken lidt bagpå, så man ikke bliver kold i måsen, når man på tredje time sidder på sin flade og graver i fugtigt sand. 

Det er svært at tage billeder af noget sort, så I kan se detaljerne ordentligt, men jakken er i sort fløjl og foret med thinsulate og med ternet stof inderst; altså tre lag i alt. Det hele er fra "lageret" på nær en ekstra stup thinsulate, jeg lige måtte investere i, så det har kostet næsten-gratis at lave den. Selve pelskanten har jeg taget af en jakke for længe siden, som var gået i stykker. Den får nyt liv her, og Harald er begejstret, for så ligner man jo en løve (ret fedt, når man er 3,5 år skulle jeg hilse og sige). 





Etiketter: ,

20 kommentarer:

Klokken 11/08/2013 , Blogger Cecilie L. sagde ...

Hvor er den flot, Thea!

 
Klokken 11/08/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Tak Cecilie :)

 
Klokken 11/08/2013 , Blogger Stinemor sagde ...

Wow! Sikke dog et fantastisk flot stykke arbejde. Jeg er vild med den!

 
Klokken 11/08/2013 , Blogger Kluns Kotyre sagde ...

Hvor er den da bare lækker :o)

Ea

 
Klokken 11/08/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Tak :)

 
Klokken 11/08/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Tak Ea :)

 
Klokken 11/08/2013 , Blogger metskreativerum sagde ...

hvor er den bare lækker

 
Klokken 11/08/2013 , Anonymous Hannah Læssøe sagde ...

Hvor er den sej, Thea. Jeg har også de to damers bøger og tak for inspiration til vinterjakke. Desværre nåede jeg at investere i en i år, men næste år skal der da syes en selv :D

 
Klokken 11/08/2013 , Blogger Mette M sagde ...

Sejt at sy en jakke med ting fra lageret :-) Den er virkelig flot og drengen skøn :-)

 
Klokken 11/08/2013 , Blogger Die HausFrau sagde ...

Jeg er imponeret! Det er virkelig et godt stykke arbejde!

 
Klokken 11/09/2013 , Blogger Arlianas sagde ...

Hvor er den bare blevet lækker!

 
Klokken 11/09/2013 , Blogger Unknown sagde ...

Hvor er den bare super fed!! Flot arbejde.

 
Klokken 11/09/2013 , Blogger ditts sagde ...

Fuldstændig fantastisk jakke <3 Jeg får lyst til at sy en til mig selv, haha :-)

I øvrigt synes jeg du har fuldstændig ret med mønstrene i Meedom bogen. Selvom min datter er kort og bred (som moren, haha), så er mønstrene for brede.

 
Klokken 11/12/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Tak:)

 
Klokken 11/12/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Tak Hannah - det er bare at gå i gang :)

 
Klokken 11/12/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Tak - og ja, indholdet er heller ikke værst :)

 
Klokken 11/12/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Tak :)

 
Klokken 11/12/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Ja, og min unge er som sagt til den smalle side, så her er de aaaaaaalt for brede... Og tak :)

 
Klokken 11/12/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Tak :)

 
Klokken 11/12/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

tak :)

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start