Opskrift på strikket barnevest i et stykke

10/01/2013

Opskrift på strikket barnevest i et stykke


Så er den her! - uden montering og med en rigtig god pasform på grund af ribben :)
English version available here

Endelig blev storebrors udgave af den fine vest færdig. Jeg er på ingen måde strikkeguru, men da jeg har strikket den her uden opskrift og har skrevet ned, hvad jeg har gjort undervejs begge gange, tænkte jeg, at jeg jo lige så godt kunne dele det med jer. Jeg tager intet ansvar for alle mulige tænkelige og utænkelige uheld, men jeg tror nu heller ikke det går så galt: Jeg har nu læst opskriften igennem et par gange, og bilder mig ind, at det giver mening. Læs det hele igennem inden du giver dig i kast med det - så forstår du også alle de kommentarer jeg kommer med ;)

Jeg har valgt at skrive alle forkortelser helt ud, så alle, også nybegyndere, kan være med uden at hoste rundt i dr r, dr vr, mm og andet volapyk. Jeg håber at det er i orden og ikke skurrer i den erfarne strikkers øjne. Er der nogen spørgsmål til opskriften, så skriv dem endelig i kommentarfeltet, så der kan komme svar til alle. Hvis man ikke ved, hvad en maskemarkør er, så er det blot noget, der markerer, hvor man skal tage ud - Det kan være små ringe i kontrastfarvet garn eller også kan man købe ”maskemarkører” som er lavet til formålet – men så fancy behøver det bestemt ikke at være. Hvis du ikke kan få den der drejet vrang til at virke (den kan godt drille lidt), så strik drejet ret i stedet - det ses så godt som slet ikke, så længe du efterfølgende strikker det mønster, der passer.

Jeg har strikket to veste: En til min dreng på 3,5 og en til ham på 15 mdr. De er dog ret små i det (drengene altså) – ham på 3,5 er i hvert fald ikke gennemsnitlig, så hvis man har en 2,5-årig, så passer det nok meget fint i størrelsen dér. Ham der på 15 mdr. har jeg valgt at give str. 1 år – det passer nok meget godt. Ellers så er opskriften og princippet bag vesten ret nemt, så det burde ikke være noget problem selv at gøre den større eller mindre.

Strikket på rundpind 4 i to tråde blackhill højlandsuld fra Garnudsalg.dk. Strikkefastheden er ca. 16x20, men jeg strikker ret løst – læg ikke så meget i det, og gå hellere efter hvad der mærkes rimeligt i forhold til pindestr. Rib er jo heldigvis taknemmeligt og giver sig i bredden, skulle det umiddelbart fremstå for småt. Den strikkes oppefra og ned, så du kan prøve den på dit offer undervejs: Hvis den er for lille eller ser ud til at blive for stor, er der intet i vejen for, at du stopper inden de sidste udtagninger eller fortsætter flere udtagninger end der står her.

Vigtigt: Udtagninger laves ved at slå om og strikke masken drejet ret eller drejet vrang på næste omgang alt efter hvordan det passer i ribmønsteret. For at det skal passe ind i mønsteret, så skal udtagninger, der kommer lige EFTER en maskemarkør strikkes, så de passer med maskerne, der kommer efter udtagningen og udtagninger, der er lavet FØR en maskemarkør strikkes, så de passer til de foregående masker.

Har brugt omkring ca 60 (80) g garn til hver vest (lidt under)

Str. 1 (3)

Slå 60 (68) masker op på rundpind 4.

Strik 3 omgange rib rundt (2 r, 2 vr)

Strik 1 omgang rib samtidig med, at der sættes maskemarkører efter 10 (12), 20 (22), 10 (12), 20 (22). Disse maskemarkører markerer ærmer og for- og bagstykke, den sidst satte maskemarkør er omgangens start. De små stykker (10 og 12) er ærmerne.

Nu skal du begynde at tage ud. Der tages ud på hver omgang men skiftevis indenfor og udenfor ærmerne. Det er ret simpelt, men jeg har alligevel skrevet det ud, så alle kan være med:

1.  omgang: Tag ud indenfor ærmerne: Flyt maskemarkør og slå om, strik rib hen til næste maskemarkør, slå om, flyt maskemarkør, strik rib over forstykket, flyt maskemarkør, slå om, strik rib over ærmer frem til næste maskemarkør, slå om, flyt maskemarkør, strik rib henover bagstykke frem til omgangens start.

2. omgang: Tag ud på for- og bagstykke:  Flyt maskemarkør. Tidligere udtagninger strikkes drejet ret og drejet vrang (læs ”Vigtigt”): Strik rib henover ærmemaskerne og flyt maskemarkør, slå om, strik rib henover maskerne på forstykket til du når maskemarkør, slå om, flyt maskemarkør, strik rib henover ærmemasker til du når maskemarkør, flyt maskemarkør, slå om, strik rib henover bagstrykket til du når maskemarkør ved omgangens start, slå om.

Strik 12(16) runder, så du har 22(28) masker på ærmerne og 32(38) på for- og bagstykke.

Strik to omgange uden udtagninger.

Luk ærmemaskerne løst af i rib og slå på efterfølgende runde 2 (4) masker op mellem for- og bagstykke i hver side mens du strikker rundt.

Nu skal du bare strikke den så lang, som den glade modtager skal have den. I mine ungers tilfælde er det 19(23) cm fra ærmegab til kant. Luk løst af i rib og hæft enderne. 

Vask den og læg den til tørre – så er den klar til at lune en lille blød krop J



Hvis du strikker efter opskriften, så send mig gerne et link, så linker jeg tilbage :)

Se vesten strikket hos andre bloggere:

Mig&My

Etiketter: , ,

33 kommentarer:

Klokken 10/01/2013 , Blogger Unknown sagde ...

Vi rejser til vores meget stille hus i Italien her til efterårsferien. Julie (zaken) har lovet at lære mig at strikke på turen og jeg tror det her kunne være et ret godt incitament for at komme i gang :) jeg kan lige forestille mig hvordan jeg kommer til at kæmpe en indædt kamp for at holde maskerne, men til gengæld med verdens flotteste udsigt :) den er virkelig fin og hvor er han en smuk dreng, sådan meget Sheakspear'sk !

 
Klokken 10/02/2013 , Blogger Mirjam sagde ...

Så fine en lille vest og herligt billede af din søn :)

Det lyder jo ikke helt som raketvidenskab, så hvem ved - måske kaster jeg mig ud i denne på et tidspunkt Drømmen om at komme rigtigt i gang med at strikke er intakt - det er bare tiden, som har været for knap indtil videre.

Kh. Mirjam

 
Klokken 10/02/2013 , Blogger Camilla sagde ...

Tak for opskrift. Meget fin og simpel vest! Det enkle er altså tit det fedeste!!

 
Klokken 10/02/2013 , Blogger Christina (Carla og krudtuglen) sagde ...

de billeder er SÅ gode! Jeg er vild med vesten og er så imponeret over folk der kan strikke.
K.h.
Christina

 
Klokken 10/02/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Hej Freja! Hvor hyggeligt at du læser med - så også din kommentar på waldorfdukken, og synes endelig at du skal give dig i kast med en ikke-muse-spist én :D Og ja, dte der med at lære at strikke kan være svært: man skal lige knække koden, men når først man har fanget logikken, så kører det :) Ja, han er en lille Shakespearsk dreng: Klog og melodramatisk haha ;) Held og lykke med projekt strik og god tur til Italien :)

 
Klokken 10/02/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Nej det er nemlig ikke raketvidenskab, men al begyndelse er selvfølgelig svær; Som jeg skrev oppe i forrige kommentar: man skal lige knække koden og så kører det bare og man kan lave sådan en vest på et par aftener, så synes bestemt bare at du skal kaste dig ud i det en dag du føler for det :). Og ja - det er et herligt billede af ham, han ser så eftertænksom ud :)

 
Klokken 10/02/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Ja her virker det i hvert fald rigtig godt :) Synes også tit det kan være svært at "designe" til drenge, fordi de ikke på samme måde kan bære hulmønstre osv., men rib det fungerer heldigvis rigtig godt i sin enkelhed:)

 
Klokken 10/02/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Tusind tak Christina :) Hvem ved - en dag lærer du det måske selv:) Men ja: kan godt huske min egen forundring inden jeg selv lærte det og det så vildt avanceret ud haha :)

 
Klokken 10/02/2013 , Blogger Karin Ea sagde ...

Sikke en fin vest - den tror jeg skal prøve :-)
Og rigtig fin blog - jeg er ny læser :-)
Mvh
Karin

 
Klokken 10/02/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Velkommen til :) Altid dejligt med nye ansigter :)

 
Klokken 10/03/2013 , Blogger Die HausFrau sagde ...

Sådan! Jeg glæder mig til at få den prøvet af. :)

 
Klokken 10/03/2013 , Blogger Christina sagde ...

Rigtig rigtig fin. Og pind 4 er lige mig:) Jeg pinner den til senere brug:) Hvor meget garn har du brugt?

 
Klokken 10/03/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Hov ja - det har jeg da helt glemt at skrive: Tilføjer jeg lige i indlægget :) Har brugt omkring 100 g til hver (lidt under):) og det er dobbeltrådet blackhill højlandsuld jeg har brugt, men man kan selvfølgelig også bruge en et-trådet der passer til pind 4 :)

 
Klokken 10/04/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Hov nej - 60-80 g garn ca. (glemte at nøglerne kun er 50 g vundet op :))

 
Klokken 10/04/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

:)

 
Klokken 10/06/2013 , Blogger Unknown sagde ...

English version?

 
Klokken 10/06/2013 , Blogger Unknown sagde ...

English version?

 
Klokken 10/06/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

 
Klokken 10/06/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

I can't translate it: Don't know the English terms :( But give me a couple of days, then I will try to find someone who can :)

 
Klokken 10/07/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

I found someone who has translated it for me - I will share it tonight :)

 
Klokken 10/08/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Here's the English version http://vaskavulla.blogspot.dk/2013/10/wild-wild-vest-knitted-baby-vest.html

 
Klokken 10/29/2013 , Blogger Andrea sagde ...

Smuk vest! Jeg er ved at strikke den, men forstår ikke følgende ved udtagningerne: ved 2. omgang afsluttes med at slå om. Herefter begynder en ny 1. omgang med at slå om igen? Altså to slå om masker i træk?
Vil så gerne strikke den rigtigt, så tak for svar :-) Er det muligt at få et nærbillede af ærmet set forfra (for at se hvordan det ser ud ift pullen)?
venlig hilsen Andrea

 
Klokken 10/29/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

hej Andrea:) Ja dete r helt rigtig forstået at man slår om to gange i træk - men da det jo er på to forskellige runder, så kommer det ikke til at se mærkeligt ud:)... Skal jeg om jeg kan få taget et billede og lagt op:)

 
Klokken 10/29/2013 , Blogger Andrea sagde ...

Godaften Thea :-)
Tak, det var hurtigt svaret ;-) Dejligt!
Hvordan gør jeg så det i praksis? Snor garnet to gange rundt om pinden i stedet for en (slå om)? Så synes jeg bare det ligesom "flyver lidt" og skaber et stort hul..
Undskyld, jeg er ellers en erfaren strikker, men lige her driller det mig lidt ;-) Tak for din tålmodighed!

Venligst fra Andrea

 
Klokken 10/29/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Det er helt i orden - kun godt hvis nogle uklarheder bliver forklaret bedre :) Ja, man slår den om to gange: Første gang i slutningen af omgangen, flytter mm og slår så om igen hvilket jo så er første maske på næste omgang, så de bliver nærmest forskudt af hinanden, og jeg har egentlig ikke oplevet at det bliver flyvsk eller skaber hul? Prøv måske at stram lidt mere når du slår om?...

 
Klokken 10/30/2013 , Blogger Andrea sagde ...

Godaften :-) Jeg strammer godt i de to slå om masker og så arter det sig formodentlig fint. Tak for hjælpen og for en opskrift på en nydelig vest.

 
Klokken 11/02/2013 , Blogger Andrea sagde ...

Godaften Thea :-) Så har jeg igen pindene i sving og skal til at lukke ærmer af. Forstår jeg rigtigt hvis vi vi lige tager pinden rundt: luk det første ærme af, slå 4 masker op, stik hen over brystet, slå 4 masker op, luk det andet ærme af, slå 4 masker op, strik hen over ryggen, slå 4 masker op. Altså 16 nyopslåede masker i alt = 92 masker resten af vejen ned over mavsen? Venligst fra Andrea

 
Klokken 11/02/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Hej Andrea :) Der skal slås 8 masker op i alt - på første runde lukker du maskerne af, og på næste runde slår du så fire masker op i de aflukkede ærmegab :) dernæst strikker du bare derudad til den har den ønskede længde :) Kan godt se, at det måske står beskrevet lidt uklart, så det retter jeg lige til :) Håber at det ellers er lykkedes for dig, og altid godt at nogen strikker tingene igennem :)

 
Klokken 11/02/2013 , Blogger Andrea sagde ...

Aha, fint, tak for svar :-) Ingen brok her - hader blot at pille op og vil være sikker på at jeg forstår det rigtigt ;-)
Vesten bliver nydelig strikket i blød merino. Ser frem til slutresultatet!

 
Klokken 11/03/2013 , Blogger Karin Ea sagde ...

Den fungere rigtig godt din opskrift - desværre strikker jeg noget strammere end dig, så mit første forsøg er blevet lidt for lille! Jeg prøver igen :-) du kan se resultatet her: http://migogmy.blogspot.dk/2013/10/strikket-vest.html?m=0

 
Klokken 12/24/2013 , Blogger Jannilynge sagde ...

Supernem opskrift - man skal bare huske at tælle omgange på udtagningsstykket...
Her er mit resultat: http://www.ravelry.com/projects/jannilynge/brnevest
Den er strikket i str. 4 år, så jeg har justeret i maskeantal og cm så det passer min søn :-)
Kh Janni

 
Klokken 12/28/2013 , Blogger Thea Vaskavulla sagde ...

Tusind tak for at du deler - beklager den sene respons: jul jul jul ;)

 
Klokken 1/13/2014 , Blogger ditts sagde ...

Tusind tak for nem og fin opskrift! Så dejligt at du har skrevet det hele ud, så selv jeg kan være med :-) Hvis du har lyst kan du se den færdige vest lige her: http://diiitte.blogspot.dk/2014/01/strikket-barnevest.html
Kh Ditte

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start